maandag 29 juli 2013

Steinasafn Petru en Reydarfjordur.

VRIJDAG 26 JULI.

Jonge mantelmeeuw met prooi
Nevel uit zee. Na het gesprek met de IJslanders ga ik een stuk wandelen. Het is een vogelgbied. Vooral wilde zwanen, eenden en duikers.Behalve een goudplevier en ? eenden zie ik niet zo veel. Drink koffie en rij de 1 weer op ri. Egilstadir. Een steil zij(grind)weggetje leidt naar de Folaldafoss. Maak wat foto's en verlaat dan weg 1 om over de 96 ri. Reykdarfjordur te gaan. Het klaart gelukkig wat op.





Folaldafoss (Berufjordur)
















In Stodvarfjordur moet ik natuurlijk naar het stenen museum van Petru Sveinsdottir. Zij is vorig jaar op 88 jarige leeftijd overleden en heeft haar levenslang, samen met vrienden en familie, stenen verzameld. Voor 900 Ikr. mag ik van haar kleinzoon naar binnen.(De kleinzoon vind ook dat dit veel geld is...) Er zijn ontzettend veel stenen maar het geheel doet wat kitscherig aan.





















In Faskrudsfjordur koop ik brood en wat lekkers. Er staat een oude (1963) vissersboot, Rey-NS3,ot op het droge. Het is een eerbetoon aan Einar Sigurdsson, boten en huizenbouwer.Bekijk de kleine camping maar wanneer ik lees dat er dit weekeinde "De Franse dagen" zijn rij ik door naar Reydarfjordur.









Ik vind een aardige plek en maak aardappelen met gebakken zalm, komkommer en tomaat. Marian en Theo zijn er ook. Kan de foto's niet bewerken,  bij een glaasje wijn lost Theo het probleem op.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten