donderdag 25 juli 2013

Naar Jokullsarlon.



ZATERDAG 20 JULI.
Het weer wordt de komende dagen goed, volgens de campingbaas. Gelukkig want ik kom nu op de plaats waar de een gletsjertong van de Vatnajokull bijna in zee eindigt. Eerst ga ik naar de Svinafellsjokull, die ik vanaf de camping kon zien.
En iedere keer weer wanneer ik zo'n gletsjer van  dichtbij zie verwonder ik me over dit prachtige natuurverschijnsel.








Svinafellsjokull































Fjallsjokullsarlon
 Daarna rij ik over weg 1 die vlak langs de kust loopt naar Jokullsarlon en zie iedere keer weer een nieuwe gletsjertong van deze enorme ijskap. de Vatnajokull. Het is de grootste gletsjer op aarde,83000 km3,tenminste wanneer je de Noordpool niet meetelt. Daar, aan de voet van de Breidamerkurjokull, heeft zich een meer gevormd waarin afgebrokkelde ijsbergen drijven. (1/10 deel boven water). Het meer dat aan getijden onderhevig is vult zich bij vloed. De ijsbergen drijven bij afgaand water de zee op en blijven vaak op het lavastrand liggen. Een bijzonderheid want bussen met toeristen rijden hier naar toe. Maar ook bij de Fjallsjokull heeft zich zo'n, wat kleiner, meer gevormd. Ik rij er heen ,maak wat foto's en ga verder naar de vrije kampeerplek die Rolf en Margrit mij aanbevolen hebben. Ondertussen stop ik een aantal keer om van de prachtige avondlucht te genieten.



Ik kijk ook bij Jokullsarlon. Daar is het een drukte van belang! Maar er wat foto's(morgen kan het nevelig zijn....) en zoek een rustig plekje op. Morgen hopelijk zonnig!

En ik zie de Grote Jager, een roofmeeuw.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten