woensdag 10 juli 2013

Het schiereiland verkennen...

MAANDAG 8 JULI.
Het heeft de hele nacht gestormd en geregend. Er zijn Nederlanders op de camping. Maak een praatje met hen, zij zijn naar de toeristen info geweest. vanmiddag klaart het op! 










De zeekoet verbergt snel haar ei.


Rolf meld dat hij Orka's gezien heeft bij de vuurtoren. het is inmiddels droog maar boven zee hangt een dichte nevel. Toch rij ik  het grindweggetje in richting vuurtoren. Bij een splitsing links of rechts? Ik zie niets in die nevel. Kies voor het meest betreden pad en kom bij de vuurtoren. Op de kliffen zitten weer alken, zeekoeten, drieteenmeeuwen, noordse stormvogels en zelfs een paar papegaaiduikers. het zicht is intussen een stuk beter maar orka's zie ik niet. Na een uurtje daar rondkijken rij ik richting Arnarstapi.






Bij Dritvik zijn aan het strand mooie rotsformaties(lava).Op het strand liggen 4 stenen: de grootste, Fullsterkur('Volle kracht') weegt 155kg.Halfsterkur ('Sterk genoeg') 140 kg. Halfdraettingur ('Halve kracht') 49 kg en de kleinste ,Amlodi ('Zwakkeling') 23 kg. Wie als bemanningslid op een boot uit Dritvik mee wilde moest op zijn minst Halfsterkur kunnen tillen!



De zee is er prachtig!

Ik bekijk de basaltzuilen van 75m. (Christenzuil)en 61m.(Heiden zuil) in Londrangar, terwijl de gletsjer Snaefellsjokull zich laat zien!












In Arnastapi zoek ik de camping op. Erg primitief en niet schoon ligt wel mooi. Maar de eerstvolgende ligt zo'n 100 km verderop.Rij nog naar het haventje en fotografeer de half-mens/half trol Baldur Snaefellsnes, die dit gebied tegen het kwaad beschermd. Daar kom ik Rolf en Margrit weer tegen....voor de orka's was ik bij de verkeerde vuurtoren...er zijn er 2....

haventje Arnastapi.





camping








 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten