zondag 7 juli 2013

Latrabjarg ,de vogelrots...


DONDERDAG 4 JULI.
Bewolkt, maar droog. Na het gebruikelijke ochtendritueel rij ik via weg 62 de grindweg naar Patreksfjordur op. Ga daar naar de bank en doe voor een paar dagen inkopen. Op dit schiereiland zijn wat dat betreft weinig faciliteiten. Ook het brandstofpeil moet ik goed in de gaten houden!









 De route is weer prachtig. Ik rij door een canyon-achtig landschap afgewisseld met witgele stranden!








Latrabjarg is ook een toeristische attractie.
 De papegaaiduikers zitten boven aan de klif, daar waar ook de parkeerplaats is.














Met zorg wordt de jonge papegaaiduiker gevoerd
Alk(Alca torda)
 Maar wanneer je verder omhoog klautert wordt  het stiller en stiller......behalve dan het kabaal dat die duizenden alken, meerkoeten, drieteenmeeuwen, noordse stormvogels, mantelmeeuwen, papegaaiduikers en overige meeuwen maken.

het ei van de 3-teenmeeuw wordt gekeerd























Geroofd wordt er ook, maar of het ei nu van deze zeekoeten of van een alk is ,weet ik dus niet!











Weer terug zoek ik een plekje 2 km verderop. Er zijn wc's en je kunt er prima vrij staan! De "Islensk kjoetsupa" (uit de koeling) smaakt me daarna prima! Zie nog wat bekenden ...Johannes en Uli met zijn vrouw brengen hier ook de nacht door.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten