zondag 14 juli 2013

Pingvellir, Geysir en Gullfoss.

Koperwiek(IJslandse subspencie)
VRIJDAG 12 JULI.
Het miezert alweer wanneer ik opsta. Een echtpaar uit Zwitserland moet vandaag met vliegtuig weer naar huis en brengt wat 'overtollige' spullen (die ik later weer doorgeef aan een oude IJslander).





Pingvellir betekent Parlementsvlakte. Al in 930 was dit een locatie voor nationale vergaderingen. De Alpingi, 36 Godar(stamhoofden) kwamen hier bijeen om wetten te maken. Iedereen was welkom en had inspraak maar de Godar beslisten. Het ging er overigens vaak bloederig aan toe....







De akoestiek in deze riftvallei was geweldig. Ook ben ik hier weer op het Mid Atlantische rif waar de Eur/Aziatische en de Noord Amerikaanse platen ieder jaar 1 a 2 cm uit elkaar drijven. En dat is hier goed te zien!






'Touw'lava.


 Wanneer je een muntje in deze poel werpt mag je een wens doen!
Mijn muntje maakt een mooie kring in het water, dat door al die muntjes helblauw gekleurd is.










Ik fiets terug naar de camping en ga met de camper naar Geysir. De geysers zie ik al van verre!
De grootste de Geysir (spuit 70 m hoog) werkt nauwelijks meer maar de Strokkur (30m hoog) is iedere 3 a 8 minuten actief!



Ben er twee uur bezig om die 'bubbel' die voor het spuiten ontstaat, vast te leggen! Het is een prachtig gezicht...





















































Daarna rij ik naar de Gullfoss ,de Gouden waterval vanwege de regenboog die er bij zon in te zien is. En ik heb geluk, de zon laat zich even zien. Het is  eigenlijk een dubbele waterval. In 1925 wilde men de Hvita indammen. Sigridur Tomasdottir startte een protestactie waardoor deze prachtige waterval met een val van 32 m.er nog steeds is.





Het is inmiddels 19.30 uur en ik moet nog een camping zoeken. In Geysir staat iedereen op de parking vanwege de kwetsbaarheid van het groene gras. In Uthlid is de sanitaire voorziening erg onderkomen .Toch maar terug naar Geysir. Daar is in ieder geval een warme douche! Want de weervoorspelling beloofd niet veel goeds!
Pingvallavatn, grootste meer van IJsland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten