vrijdag 21 juni 2013

Wat je in ieder geval gezien moet hebben.



lavastrand
MAANDAG 17 JUNI.
Het is warm, toch maar vertrekken. Ik wil naar de Hafragilsfoss en de Dettifoss. Na de 85,die langs een lavastrand loopt moet ik bij Asbyrgi de 864 op. Er staat een bord dat deze pas nog gesloten is. Eerst maar een kop koffie. Een  wegwerker komt toevallig de parking oprijden."Yesterday open",zegt hij. Het is wederom weer een erg slechte grindweg. Hoog door vulkanisch gebied.

Dal uitgesleten door de Jokulsa
De Hafragilsfoss  
stoffig wanneer een auto passeert...
















Dan verderop de Dettifoss. Een toeristische attractie maar zeker de moeite waard!


Het begint een beetje te spetteren.
.                                                 



                                                                     


Na een boterham rij ik naar het Myvatn, een uniek natuurgebied. Bij Namafjall ruik ik de zwavel al en zie stoompluimpjes opstijgen. Het bordje Hevrir (kokende modderpoelen) hadden ze wel weg kunnen laten, want ze zijn niet te missen!










Ik ben nu op de breuk tussen 2 continenten, de Noord Amerikaanse plaat en de Eur-Aziatische plaat. De vulkanische activiteit is daar het grootst. Prachtig die kleuren van de veroorzaakt door de afzetting van mineralen.


Geel van zwavel, blauw van pyriet en klei, wit van kwarts, calciet en calciumcarbonaat en de overige kleuren wijzen op ijzerverbindingen.

























Dan wil ik nog naar de Viti. Een explosiekrater van 1724. Deze is gevuld met water. Je kunt er over de rand lopen, dat doe ik dus.











Tijd om een camping te zoeken.
Camping Bjarg ligt erg mooi. Alleen moeten campers weer op het grind staan. Er staan overigens wel heel veel kleine tentjes op het groene gras!


 's Avonds zie ik nog een kuifduiker (en een heleboel irriterende kleine vliegjes...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten