dinsdag 11 juni 2013

Eerst naar Hirtshals en dan met de boot via de Faroer eilanden naar IJsland....3 dg varen....

DONDERDAG 6 JUNI rij ik naar Hirtshals. Niet over de autoweg maar via Veje. Om 15.30 uur ben ik al op de camping! Mooi plekje met uitzicht op zee en de vuurtoren. De hemel is stralend blauw met een stevige frisse wind. Ik pak de fiets voor wat boodschappen en eenmaal terug verrast de Zweedse buurman mij met een gebakken visje. Een Zwitsers stel dat ook voor de eerste keer naar IJsland gaat, maakt een praatje en leent mij het IJsland -fotoboek van Theo Bosboom. We wisselen wat gegevens uit.
Na het eten een wandeling over het strand en duin naar de vuurtoren die het helaas niet meer doet....er zit een gewone lamp in.

VRIJDAG 7JUNI. Na het ontbijt fiets ik naar de Tourist info en bekijk het stadje. Helaas zijn hier de fietspaden voorzien van stoepranden. Ik maak een flinke smak omdat ik overal op let ,b.h. op de weg.
Een aardige Deense helpt me op de been en gelukkig kom ik er met wat blauwe plekken en een gevoelige rib vanaf. (Moet haar 's avonds bellen of alles ok is...).Terug op de camping bestel ik verse broodjes voor morgen en na het eten natuurlijk nog even langs het strand. Het waait intussen erg hard! En de camping wordt aardig druk. Gelukkig is er prima sanitair.
     
ZATERDAG 8 JUNI 's Ochtends vertrekken er al veel caravans en campers. Zij gaan met de boot naar Noorwegen. Ik moet om 12.30 uur inchecken. Wanneer ik daar aankom staat er een enorme rij. Er is ook veel drugscontrole met een mega-scan-apparaat. Maar ik mag braaf in het rijtje blijven....
I.p.v. 15.00 uur vertrekt de Norronna pas om 16.30 uur. Als haringen in een ton staan we op het autodek met ingeklapte buitenspiegels. Twee Nederlandse vrouwen komen met vuurrode hoofden de camper uit en laten deze door een bemanningslid parkeren.(Laat ik natuurlijk niet gebeuren). De hut deel ik met deze twee dames en een Duitse fotografe. Ik eet samen met de Zwitsers en hang verder een beetje rond...we zien de zuidwestkust van Noorwegen voorbijschuiven...
ZONDAG 9 JUNI Alle vier hebben we slecht geslapen. Is dan ook even wennen. Maar de douche is prima en het ontbijt ook. Wanneer we voorbij de Shetland eilanden varen zien we wel honderden Jan van Genten. Ook zie ik de Noordse Stormvogel en de kleine Alk. Het is koud maar de fanatiekelingen trotseren deze om foto's te maken!

MAANDAG 10 JUNI. Vanochtend vroeg hebben we aangelegd bij de Faroer eilanden. Tot 13.00 uur kunnen we daar een beetje rondkijken. Leuk erg ruig en ook een vakantie waard! Je kunt je vakantie naar IJsland daar namelijk een weekje onderbreken door pas de volgende boot te nemen. We varen langs de eilanden weer verder. De zon breekt door en dan is het helemaal een prachtig gezicht! Tot 22.00 uur kunnen we nog in het zonnetje buiten op het dek zitten













DINSDAG 11 JUNI. Gelukkig vandaag komen we op IJsland aan. Dat gehang op zo'n boot gaat me gauw vervelen. Ook het slapen in een klein hutje met 4 vrouwen is erg onrustig......
Wanneer we bij Seydisfjoerdur het fjord binnen varen is koud en hangt de bewolking laag. Maar het is een machtig gezicht. Kale bergen nog met sneeuw erop aan beide zijden van de fjord. Het ontschepen gaat snel omdat ik ergens vooraan sta(al moet ik er wel achteruit uit. Bijna iedereen heeft haast en rijdt door naar een volgende bestemming. Daarom besluit ik gewoon een nachtje in Seydisfjoerdur te blijven. Kleine camping prima voorzieningen,(o.a. gratis Internet),winkeltje in de buurt en uitzicht op de watervallen en de bergen.
  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten