vrijdag 21 juni 2013

Het rondje Myvatn is nog niet klaar.



DINSDAG 18 JUNI. Getik op het dak, maar het is al snel droog. Minder vliegjes toch lopen de meeste kampeerders als imkers vermomd over de camping. Ga naar de toerist info om te vragen of  de Hvrefjall (explosiekrater, 2500 jr. oud) voor mij te beklimmen is. (Je zie ik ben toch wat voorzichtiger geworden...) Het is een half uurtje flink klimmen, maar geweldig! Een diameter van 1 km, 140 m. diep en een restant van de laatste uitbarsting op de bodem. Natuurlijk loop ik weer een eind over de rand om een nog mooiere foto te maken. Paniek,de accu van mijn fototoestel is bijna leeg.
 

 

Gelukkig heb ik de Lumix ook bij me  Rij verder naar Dimmborgir (zwarte kastelen) een uitgestrekt lava veld met grillige vulkanische pilaren, sommigen wel 20 m. hoog. 2000 jr oud.Het is populair bij de toeristen en er is een restaurantje bij. Mijn accu willen ze er met alle plezier opladen. Ik bekijk de Zwarte kastelen. Imponerend. 
Het is inmiddels 14.30 uur. Neem de IJslandse vleessoep met roggebrood (1750 Ikr.) en vervolg mijn weg. Skutustadir staat op het programma. Pseudokraters gevormd door het kokende water onder de lava. Bij de uitbarsting daarvan ontstonden vulkanische kegels.
Wat nu. Terug naar  Rheykjahlid? Of een geothermisch zwembad proberen? Het wordt het laatste. Voor 2000 Ikr. zwem ik in het natuurbad Jardbodin in de openlucht 38 gr.warm. Gezwaveld of mot ik zeggen bezwaveld kom ik er weer uit. Een leuke ervaring! Vanwege de vliegjes zoek ik een andere camping op Hlid ligt tegen de berg en het waait er harder. Maar ook daar zie ik de "imkers''. Wat later op de avond kom het VWbusje van Rolf en Margaritt de camping op rijden. We drinken koffie en wisselen gegevens uit.Ondertussen worden de vliegjes een echte plaag!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten