vrijdag 28 juni 2013

In "the middle of nowhere..."

WOENSDAG 26 JUNI.
Voor het vertrek klungel ik eerst nog wat op de pc. Gelukkig is het thuisfront bereikbaar....Haal vers brood en rij dan via OLafsfjordur door twee tunnels (resp.7 en 4 km) naar Siglufjorder. De oude pakhuizen liggen er, ondanks de lichte regen die zo af en toe valt, kleurig bij.

Siglufjordur


eilandje Malmey, een plak lava van 4 km lang


Weg 76 naar Hofos loopt pal langs de kust. Steile bergen aan de ene kant en een diepe afgrond naar zee aan de andere. Rij het dorp in maar kan het 'Jagers en vissers' museum niet vinden.







Holar


Dan maar door naar Holar. Van 1106 tot 1802 zetelde hier 1 van de 2 IJslandse bisschoppen. Eeuwenlang was Holar het geestelijke en literaire centrum van Noord IJsland De Kathedraal (1756-1762) staat er nog. Het is de oudste stenen kerk van IJsland. De gotische triptiek boven het altaar is van Ned. afkomst. Ik bekijk ook de turfboerderij en klim tot boven in de toren (1950).




 Eet er groentesoep en brood en rij via het door schotten gestichte Saudarkrokur weg 744 op naar Grettislaug.




 Het weggetje kronkelt langs een berghelling en is niet meer dan een karrespoor. De kleine camping aan het einde ervan ligt prachtig. Er staat weliswaar een harde ijzige wind maar hier blijf ik een nachtje! Er zijn 2 natuurlijke hotspot's maar met die koude wind waag ik me er niet aan.

Daar beneden ligt Grettislaug



de barbecue


Ook het dakje van de camper blijft naar beneden.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten