zondag 25 augustus 2013

Veertien dagen later....

ZONDAG 25 AUGUSTUS.
Pelle, Simen en Malin.

Ik ben nu al weer bijna veertien dagen thuis. De vele foto's zijn heel vaak bekeken. En iedere keer verwonder ik me weer over dat prachtige eiland, IJsland!
Dat ik dit echt heb mogen zien.........

Thuis neemt het gewone leven weer zijn gangetje. Onze kinderen en de negen kleinkinderen heb ik allemaal alweer gezien.
De meeste kleinkinderen waren tijdens die 2 maanden flink gegroeid.
Maar gelukkig pasten de uit IJsland meegenomen T-shirts. En ze vielen goed in de smaak.( Natuurlijk moeten ze er mee op de foto!)

Of ze de gedroogde vis lekker vonden ?...Dat weet ik niet....

Jouke, Folkert, Sietske en Doeke.
Lars en Bente.

Maar een ding weet ik zeker.
Wanneer de tijd me nog gegund is ga ik terug!

IJsland, zo mooi, zo bijzonder.....

Hiermee sluit ik deze blog af.
Hopelijk hebben jullie een beetje mee genoten!

maandag 12 augustus 2013

Het laatste traject.

ZATERDAG 10 AUGUSTUS.
Morgenstond.....

Heb de wekker gezet. Sta om 05.45 uur op, douche, drink thee op het dek. Om 07.00 uur komen we in Travermuende aan, altijd een leuk gezicht. Maak weer foto's en om 7.30 uur rij ik de boot af.

Travermuende.

Lange rij bij de douane. De vrachtwagens gaan voor! Maar een halfuurtje later rij ik richting Hamburg. Ontbijtstop, geen files.....tot Bremen. Ik sta even in de file en ga er bij de Ikea af. Drink daar koffie met een bosbessengebakje en rij via Meppen naar Zwolle waar ik rond 15.30 uur aankom. Jorrit, Rianne, Lars en Bente zitten
al te wachten!

Na een hartelijke begroeting drinken we buiten thee terwijl we onze vakantie ervaringen delen. Ik blijf er eten ,drink koffie en pas tegen tien uur vertrek ik naar mijn eigen stekje in Eindhoven.

Een hele bijzondere vakantie is ten einde......

De nachtboot naar Travermuende.

Netjes in de rij....

Malmö:Turning Torso ontworpen door
Santiago Calatrava.

VRIJDAG 9 AUGUSTUS.Gelukkig schijnt de zon weer. Pak op mijn gemakje in, zeg de beheerder gedag en rij de E4 op richting Malmö. Bij het elandenpark in Ljungby koop ik nog wat kleine souvenirs. In Markaryd heb ik genoeg van de autoweg en ga binnendoor via Hassleholm naar Malmö. Bij de havens is het even zoeken maar al snel sta ik op de juiste terminal.
Ga me melden. "Geannuleerd",zegt de dame achter het loket. Gelukkig heb ik het bewijs in handen. Ze moet gewoon bij Baltico kijken.....Komt dus in orde. Ik heb nog tijd genoeg om Malmö in te gaan maar het is warm en de spieren in mijn linker bovenbeen protesteren.
Op de parkeerplaats staan picknicktafels, het zonnetje schijnt, er waait een fris zeewindje. Niks mis mee, ik installeer me. Kook in de camper en bekijk met belangstelling de chauffeurs van de enorme vrachtwagens die zich moeten melden. Zij komen uit zoveel verschillende landen!

We moeten onder de Sont brug door

Al om 21.00 uur mogen de gewone auto's de boot op. De Nordlink is vrij nieuw, ziet er prima uit en ik heb een hut voor mij alleen. Pure luxe! Kijk op het dek naar het manoeuvreren van de grote trucks, knap hoe de chauffeurs die logge gevaarten precies op de juiste plek zetten. Om 22.00 varen we weg. Maak wat foto's van het verlichte Malmö en bestel een glas rode wijn. Morgen slaap ik in mijn eigen bed....

Haven van Malmö.

De reis zit er bijna op.

DONDERDAG 8 AUGUSTUS.
Onderweg zie ik deze jonge ree.

Ik vertrek. Uitgezwaaid door Anneke en Martin.

Lovsjoe camping.

Vrijdag moet ik in de Nordhamn van Malmö om 19.30 uur bij de boot zijn Vanaf Rada is het ruim 600 km.rijden en dat wil ik in 2 dagen doen. 20 Km ten zuiden van Jonkoping ligt een leuke kleine camping. Dat is zo'n beetje halverwege.

Via de mooie weg langs het Radasjoen kom ik op weg 26 aan de oostkant van de Vaenern. Helaas gaat het regenen. Jammer want door het mooie weer van de afgelopen weken hebben de graanvelden prachtige gele tinten.
In Gullspang doe ik boodschappen en het is droog wanneer ik op de camping aankom. De eigenaar van de camping herkent mij nog. Gelukkig mag ik zonder Zweedse kampeerkaart een plekje zoeken.
Gratis internet bij het kantoortje dus de blog bijwerken. Na 2 glaasjes wijn kruip ik rond 23.30 uur in de slaapzak.

donderdag 8 augustus 2013

Een paar dagen Rada (Zweden).

Anneke inspecteert mijn plekje
VAN 4 T/M 7 AUGUSTUS.

4 dagen gezellig kletsen, samen eten, wat lezen, ergeren over het internet dat steeds wegvalt...Op zondagavond zie ik een vage groene sluier in het noorden....het zal toch niet...het beweegt...een flard van het Noorderlicht

Martin heeft een serre bijgeklust......

....waarin het heerlijk toeven  is!

Veel meer doen we eigenlijk niet, behalve dan dat ik 's avonds met de fiets een horizontale slagboom tegenkom. En dat Anneke en Martin eindeloos mijn foto's moeten kijken....

De laatste avond reserveren we voor de   door hen gemaakte foto's in dit voorjaar:   Corsica, Sardinië, Sicilië, Napels en   Venetië en ook daar hoort natuurlijk een   wijntje bij!

Allemaal bezig; de een leest, de ander
 klust en ik fotografeer.
 Anneke vindt dat ik nog te weinig op een   boot gezeten heb en reserveert Malmö -   Travermuende voor me.

De bosbessen zijn rijp....en lekker!

Zij nemen  regelmatig deze oversteek. Vrijdag om 22.00 inschepen en om 07.00 uur in Duitsland.

woensdag 7 augustus 2013

Alweer op de boot, nu naar Zweden.

ZATERDAG 3 AUGUSTUS.
Na 2 nachten op de boot, praten met reizigers die je onderweg ontmoet hebt, beetje lezen, beetje hangen is het fijn wanneer de Deense kust weer in zicht komt. Wat ga ik doen, nog naar Zweden, naar Anneke en Martin in Rada?
Of toch maar de 3 dagen rijden naar huis.....? Het wordt het eerste. Morgen is het 3 jaar geleden dat Koen overleden is...dan wil ik eigenlijk niet alleen zijn. In Rada hebben we te horen gekregen hoe ernstig ziek Koen was.......

weer in de rij....
Sara het Zweedse meisje kan eventueel meerijden naar Frederikshavn. Zij moet de snelle boot van 14.30 uur halen. Maar we zijn op tijd in Hirtshals en ze wil haar vakantierondje op de fiets,afmaken. Ik doe onderweg wat boodschappen en sta tegen 15.00 uur weer in de rij, nu voor de boot naar Göteborg. Er is nog plaats genoeg! Wel duurder wanneer je niet van te voren reserveert. En Sara komt 3 min. voor de afvaart aanfietsen!

Göteborg.

Eenmaal aan de overkant neem ik de snelste route naar Rada. Over de E6 ri. Oslo, de weg langs de Vaenern ri Karlstad en daarna weg 62. Totaal 321 km. Sms Anneke en Martin dat ik doorrij en kom er rond 22.30 uur aan. Het is een hartelijk weerzien met natuurlijk een wijntje...

dinsdag 6 augustus 2013

IJsland vaarwel

DONDERDAG 1 AUGUSTUS.
Daar komt de boot aan!

7.00 uur wakker. Een drukte van belang op de camping. Iedereen is aan het pakken. We moeten 3 uur van te voren in de rij gaan staan. Dat verloopt allemaal keurig.

We moeten er aan de achterkant in, rondrijden......
dus er achter ook weer uit!

Het wordt weer manoeuvreren om volgens   de bemanning goed op de boot te staan.   Deel mijn hut met een Duitse vrouw en   een Frans en Zweeds meisje.

IJsland vaarwel....(we varen onder de vlag van de Faroer).

Laatste foto van IJsland en dan een beetje hangen op de boot. Zit nog even in de zon. Klets met Marian en Theo, eet smörrebröd lees een beetje.....Sara het Zweedse meisje heeft duidelijke ideeën over het milieu en Johannes komt afscheid nemen hij gaat vannacht van boord, naar de Faroer net als Martin. Laat in bed.